Skreddersydde foredrag om endring, teknologi, samspill og innovasjon

Carl Størmers oppvekst og brede erfaring som leder, grunder, rådgiver, foredragsholder og trener, gjør at han ofte utvikler spesifikke foredrag eller workshops om en rekke tema, mange relatert til jazzkoden:

BRED ERFARING: Carl Størmer har erfaring som leder, grunder, rådgiver, foredragsholder, og musiker. Han holder foredrag på norsk og engelsk
  • Endringsledelse. Hva er endringsledelse? Hvorfor er oppmerksomhet viktigere enn tid i endringsprosesser? Hvordan forandrer arbeid seg når man jobber med og i endring? Hvilken rolle spiller kultur i endringsprosesser? Carl bygget opp et ledende teknologiselskap i USA rett etter at markedet kollapset i april 2000. Han jobbet også med Norwegian da selskapet skalerte opp samtidig som det ble notert på Oslo børs.
  • Digitalisering og hva som ikke kan digitaliseres? Tanker rundt teknologi, innovasjon og digitalisering. Basert på erfaringer fra store og små virksomheter (Norwegian, StudentUniverse, IBM, Weil Gotschal).
  • Internettsalg. Hva må man tenke på når man skal selge på internett? Bygger på erfaring med nettsalg distribusjonsstrategi fra StudentUniverse og Norwegian
  • Oppmerksomhet som knapphetsgode. Hvordan forvalte egen og andres oppmerksomhet? Et dypdykk i jazzcode smultringen. Basert på erfaringer fra kamsport, oppstartsvirksomheter, kriser og jazz. Viser teknikker som øker evnen til tilstedeværelse i team.
  • Improvisasjon. Hva er improvisasjon? Hvordan forberede oss på improvisasjon? Når bør vi ikke improvisere? Basert på erfaringer med kamsport, jazz, ledelse, rådgivning. Øker bevissthet om egen iboende improvisatoriske ferdigheter.
  • Samspill og arbeidsdeling — De fleste organisasjoner sliter med å skape gode samspill. Hvorfor er samspill så viktig, og hvordan er det annerledes enn arbeidsdeling? Basert på erfaringer fra
  • Erfaringer som dot-com gründer i USA.
  • Forhandlinger i USA. Hvordan er det annerledes enn i Norge? Som grunder i Studentuniverse forhandlet Carl en rekke avtaler med bl.a. Yahoo, American Airlines, United Airlines, Orbitz, Harvard Student Agencies, Southwest Airlines, Travelocity, Sallie Mae og andre. Nyttig for forhandlere, grundere som vil gjøre business i USA og andre som vil lære om forhandlingsteknikk.
  • Struktur og kreativitet – hvordan organiserer man egentlig store mengder data, hva er paralellen til språk, og hvordan kan du ha glede av å vite mer om struktur? Basert på fem års erfaringer som databasedesigner i New York og senere erfaringer med strukturering av rapporter, investorpresentasjoner og prospekter.
  • Strukturert tenkning og problemløsning. Carl har lang og dyp erfaring med å bruke og lære bort Barbara Mintos pyramideprinsipp. Han er også en erfaren databasedesigner med dyp kunnskap om hvordan data struktureres. Her snakker han om hvordan struktur kan brukes til å bli en bedre leser, tenker, formidler og leder.
  • Effektiv kommunikasjon. Siden 2007 har Carls kurs i effektiv kommunikasjon vært obligatorisk for konsulenter i bl.a. PwC, KPMG, Menon Business Economics, Agenda Kaupang og andre. I dette foredraget deler han sine beste råd om hva som gjør deg til en bedre kommunikator.
  • Presentasjonteknikk. Siden 2005 har Carl vært en ettertraktet og prisbelønt foredragsholder, og han får ofte høre at han har et “talent” for å kommunisere. Men hva ligger egentlig bak? I dette foredraget, deler Carl noen av sine hemmelige triks for hvordan du kan forsterke ditt budskap og tilstedeværelse i både store og små forsamlinger.
  • Kreativitet. Hvordan jobber man med kreative talenter? Hvordan stimulerer man til kreativitet? Hvordan utvikle kreative talenter? Dette foredraget er delvis basert på et case Carl skrev for Harvard Business School om Miles Davis, men er også basert på hans egne erfaringer som musiker og grunder, samt gjennom hans omgang med kreative hoder som Kjartan Slettemark, Jan Erik Vold, Jan Garbarek, Sidsel Paaske, Gro Jessen, Siri Aurdal, Bendik Hofseth og andre.
  • Hva kan vi lære av kunsten? Carls mor, Sidsel Paaske (1937-1980) var Norges første popkunstner, hedret med en separatutstilling på Museet for Samtidskunst i 2016. Her snakker Carl om Paaskes kreative prosess, og om hva han har lært om kreativitet, innovasjon og læring gjennom å se hennes kreative prosess på nært hold gjennom hele oppveksten.
  • Innovasjon.. Hva er innovasjon? Er det mulig å ikke være innovativ? Carls betraktninger om innovasjon baserer seg på erfaringer fra kunst, jazz, teknologiutvikling og undervisning.
  • Kompleksitet. Ettersom flere ting kobles sammen, oppstår det stadig flere komplekse systemer. Komplekse systemer kan ikke kontrollere (men påvirkes), de har ingen beste praksis og de mangler kausalitet. Hvordan kan vi skape verdier i slike systemer? Hva er oppsiden og hva er farene? Hva vet vi instinktivt om komplekse systemer? Basert på egne erfaring og refleksjon, samt tanker fra David Snowden og Donelle H. Meadows.
  • Hvordan lære å lære. Musikere øver hele livet og de beste fortsetter å utvikle seg lenge etter at de beste idrettsutøverne har lagt opp. Hva kan vi lære av musikernes øvingsteknikker? Hva kan vi lære av måten musikk undervises på? Basert på Carls fem år som student ved noen av verdenes beste musikkonservatorier, New England Conservatory og Manhattan School of Music samt privattimer med legendariske musikklærere som Alan Dawson, Gary Chester og Justin DiCiocco.
  • Krisehåndtering som pårørende – om å leve i krise over lang tid. En krise er, per definisjon, en situasjon du ikke vet hvordan du skal mestre. Hvordan kan man trene på kriser? Hva bør man gjøre når krisen er et faktum? Carl deler erfaringer fra fem personlige kriser, en som involverte dødsfall, og fire som inolverte å være pårørende til kritisk syke familiemedlemmer over lang tid.
  • Kriseblogging. Hvorfor blogge i en krise? — Hva må man passe på når man blogger i en krise? Hva bør man unngå? Hva er fordelene? En praktisk tilnærming til kommunikasjon i kriser.